Mindfulness

 

We leven in een wereld van drukke, hectische agenda’s vol met afspraken en verplichtingen. Hierdoor hebben we weinig tijd om stil te staan bij onze gevoelens en ons gedrag. We staan vaak weinig in contact met ons lichaam en zijn ons amper bewust van ons zelf en onze omgeving.
Met onze gedachten zijn we vaak in het verleden of in de toekomst en veel dingen doen we heel automatisch, zoals tanden poetsen, onze veters strikken, auto rijden, en eten.

In het hier en nu en acceptatie

Mindfulness is een manier om meer in het hier en nu te komen. Het leert je om echt aanwezig te zijn in het moment en niet in de gedachtewereld van de toekomst of het verleden.
Daarnaast draait mindfulness ook om het leren accepteren van gewaarwordingen zoals ze zijn, zonder oordelend te zijn of ze te willen veranderen.

Dat heeft een aantal positieve gevolgen: zo hou je bijvoorbeeld minder ruimte over voor piekeren. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat je werkelijk tot een oplossing komt. Door je te concentreren op alles wat er gebeurt in het nu, onderbreek je die gedachtestroom en geef je je hersens iets anders te doen. Je leert emoties accepteren zonder je erin mee te laten slepen.

Mindfulness oefeningen

Door middel van oefeningen kun je de mindfulness vaardig worden. Oefeningen zoals de body scan, ademhalingsoefeningen of yoga zorgen ervoor dat je meer bewust wordt van jezelf en je omgeving. Het is bij mindfulness net zoals bij een sport; hoe meer je traint hoe vaardiger je wordt.

Mindfulness werkt!

Mindfulness vindt zijn wortels in eeuwen oude boeddhistische meditatietechnieken. Inmiddels is er ook in het westen steeds meer over bekend. Het wordt vaker toegepast en er wordt meer wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat mindfulness positieve effecten heeft bij mensen met chronische pijn en chronische vermoeidheid, depressies, angststoornissen en slaapproblemen. Ook is gebleken dat de positieve effecten op de lange termijn aanhouden.
Bij mensen zonder bovenstaande klachten verbetert mindfulness de kwaliteit van leven ook aanzienlijk.

Heb je nog vragen over mindfulness? Neem dan contact op via info@psycholoog-sara.nl of 06-28328128.