Angst- en paniekklachten


Wat is angst en paniek?

Angst is een menselijke emotie die ervoor zorgt dat we goed reageren op gevaarlijke situaties. Je lichaam komt in een staat van paraatheid; je hart gaat sneller kloppen, je gaat transpireren, je spieren spannen zich aan en je ademhaling gaat sneller. Je bent alert en je lichaam is klaar om in actie te komen. Het is een erg functionele emotie en het helpt ons overleven. Plotselinge en hevige angst noemen we een angstaanval of paniekaanval.

Teveel angst…

Als er wordt gesproken over angstklachten of een angststoornis dan is de angst en paniek die je voelt niet meer reëel. Dit betekent dat je angst en paniek ervaart op momenten dat er helemaal geen gevaar dreigt. Of dat je situaties die niet gevaarlijk zijn wel als gevaarlijk inschat. Bijvoorbeeld angst voor bepaalde dieren, handelingen, een sociale situaties of angst voor de angst. In ieder geval staat je angst niet meer in verhouding tot dat waar je bang voor bent en heb je de neiging bepaalde situaties te vermijden.

Je bent niet de enige én het is goed behandelbaar

Veel mensen met angstklachten en paniekklachten denken onterecht dat ze de enige zijn die zich zo voelen. Eén op de vijf Nederlanders geeft aan eens in zijn leven angstklachten of een angststoornis te hebben. Hierom weten we er veel van af en zijn er ook goede behandelmethode ontwikkeld om angstklachten te verhelpen. Gelukkig maar want angstklachten kunnen je leven flink door de war gooien en je dagelijks functioneren in de weg staan.

Behandeling angstklachten

In de therapie gaan we aan de slag met vier dingen. Allereerst zullen we ons richten op het begrijpen van je angst en/of paniek. Wanneer doet het zich voor? En waar ben je angstig voor?

We richten ons op je leefstijl en leren ontspannen zodat je weerbaarder bent tegen stress en angst.
Om minder angst en paniek te hebben is het ook erg belangrijk dat we je blootstellen aan de situaties die je eng vindt. We maken samen een plan om dit aan te pakken en ervoor te zorgen dat jij meer controle en grip krijgt op angstige situaties en niet teveel enge situaties gaat vermijden.
Tot slot staan we stil bij je gedachten en doorbreken we gedachtenpatronen die een belangrijke rol spelen bij je angstklachten.

Deze vorm van therapie, ook wel cognitieve gedragstherapie genoemd, is bewezen effectief in het behandelen van angst- en paniekklachten.

Heb je nog vragen over angstklachten of paniekklachten? Neem vrijblijvend contact op via info@psycholoog-sara.nl of bel naar 06-28328128.